Hoe maak ik het beste logo?
Wat onderscheidt nou een goed logo van een minder goed logo? Het antwoord daarop is simpel: Een goed logo is onvergetelijk en memorabel. Minder goede logo’s zijn vaak logo’s die abstractere designs hebben en waarvan de visuele boodschap vaak vergezocht is. Wij leggen je graag uit hoe jij jouw logo onvergetelijk kunt maken en hoe je voorkomt dat je de verkeerde keuzes neemt tijdens het ontwerpproces van je logo.
Hoe begin ik met een logo?
Wanneer je gaat nadenken over een logo komt het al snel voor dat je verdrinkt in ideeën en strand in een fase waarin je steeds abstractere, vergezochte ontwerpen op tafel hebt liggen. Als een ontwerp vergezocht is kun je er al snel van uitgaan dat jouw doelgroep de boodschap van je logo niet zal gaan begrijpen. Je logo moet namelijk direct betrekking hebben op de diensten die jouw bedrijf levert of de boodschap die je als bedrijf wilt overbrengen. Daarnaast moet de klant snappen wat jij als bedrijf doet. Blijf dus zoveel mogelijk dichtbij jezelf en je bedrijf. Gebruik je handelsnaam als leidraad, gebruik maximaal 2 á 3 pakkende kleuren en vermijd abstracte designs en vergezochte visuele boodschappen. Hou het strak en overzichtelijk voor jouw doelgroep.
Herkenning van je logo
Als bedrijf wil je graag verbinding hebben met jouw doelgroep. Zorg er dus voor dat je logo de essentie van je diensten weerspiegelt. Laat in het logo zien wat je de klanten te bieden hebt, laat zien wat hun belevenis zal zijn. Uiteraard zal je nu denken er zijn genoeg logos van merken die ik kan opnoemen die weinig te maken hebben met wat zij doen. Ja dit klopt. Wat je hier ziet is dat zij heel veel geld hebben gestopt in de branding van dit merk. Toch kunnen wij jou garanderen dat er achter elk logo een gedachte zit.
Welke kleur gebruik ik voor mijn logo?
Het kiezen van een kleur voor een logo is de volgende drempel. Het kan een lastige keuze zijn, omdat er een hoop kleuren zijn en nog maar te zwijgen over de combinaties. De gekozen kleuren voor je logo worden vaak je huisstijl. Je huisstijl is iets wat overal terugkomt binnen je bedrijf en is iets waar jouw klanten voortdurend mee geconfronteerd worden. Denk dus goed na over de kleuren die je gebruikt, het is een essentieel onderdeel van je huisstijl. Je wilt natuurlijk dat jouw klanten jouw logo onthouden.
Het beste is om gebruik te maken van herkenbare, fellere kleuren. Daarnaast werkt het uitermate goed om een secundaire, liefst contrasterende kleur toevoegt aan de primaire kleur. Zo creëer je een unieke kleurcombinatie en zal het nog herkenbaarder worden dan het al was. Ons eigen logo is een goed voorbeeld van een logo waarbij gebruik wordt gemaakt van een felle kleurcombinatie, blauw met feloranje accent, bij deze kleurcombinatie zal je dus al snel de koppeling leggen met Koopjelogo.nl.
Je bedrijfsnaam vermelden in je logo of niet?
Veel mensen zullen zich ongetwijfeld afvragen of het verstandig is om je bedrijfsnaam te vermelden in het logo. Het simpele antwoord daarop is: Ja!
Sommige bedrijven hebben een logo waarin de bedrijfsnaam niet staat vermeld. Op die manier is het voor de klant niet duidelijk wat je bedrijfsnaam is. Daarmee wordt het ook erg lastig om jouw bedrijf terug te vinden. Zorg er dus voor dat je bedrijfsnaam altijd vermeld is in je logo. Het beste is om de bedrijfsnaam apart onder het logo te vermelden of te verwerken in het logo zelf.
Als je bedrijf vooral online opereert raden wij aan om je website-URL te vermelden in je bedrijfslogo, net zoals wij van Koopjelogo.nl dat hebben gedaan. Als dit niet wenselijk is raden wij aan om deze wel te vermelden op je bedrijfswagen of op de gevel van je bedrijfspand.
Ben jij enthousiast geworden en wil je ook hulp bij het maken van een logo? Begin dan nu.